Ryhmäliikuntatuntien tuntikuvaukset

Kysy tuntien valinnassa rohkeasti apua ohjaajiltamme ja tule kokeilemaan!

Huomaathan myös ryhmäliikunta-aikataulumme värikoodit. Jos olet liikuntaa vielä aloitteleva tai jo iäkkäämpi, suosittelemme aloittamaan sinisistä tunneista.

Raskas syketunti   Vauhdikas tunti    Lihaskuntotunti   Tanssitunti

Sisäpyöräilytunti    Kehonhallinta ja -huolto

LES MILLS  BODYATTACK on korkeasykkeinen harjoitus, joka kehittää niin voimaa kuin kestävyyttäkin. Sykettä pidetään korkealla erilaisin juoksu- ja hyppyharjoituksin ja mukaan mahtuu myös tehokkaat lihaskunto-osuudet.

LES MILLS  BODYBALANCE on kiehtova yhdistelmä liikkeitä, jotka pohjautuvat jooga, pilates ja tai chi –periaatteisiin. Rentouttavan musiikin tahtiin tehtävät liikkeet kehittävät voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta sekä luovat sisäistä rauhaa ja harmoniaa. Tunti sopii kaikille.

LES MILLS  BODYCOMBAT täynnä voimaa ja energiaa! Tunnilla haastat kuvitellut vastustajasi eri kamppailulajien (kuten karaten, taekwondon, capoieran, kung fun ja kickboxingin) tekniikoita hyödyntäen. Eläydy toimintaelokuvien sankariksi!

LES MILLS  BODYPUMP on musiikin rytmittävä haastava lihaskuntotunti! Tunti sopii kaikille, jotka haluavat tehdä nopeasti koko kehon lihaskuntotreenin. Tunnilla käytetään tankoa ja levypainoja.

LES MILLS  BODYSTEP Steppilautaa apuna käyttäen saadaan perusaskelluksestakin kaikki teho irti. Tähän kun yhdistetään vielä yleiskunnon nostaminen, tasapainon kehittäminen, energian tehokas kulutus ja tarkkaan mietityt koreografiat, ei ole enää mitään syytä olla osallistumatta tälle tunnille!

LES MILLS CORE on tehokas täsmätreeni keskivartalolle ja urheilusuoritus, joka on saanut inspiraationsa ammattiurheilijoiden treenirutiineista. Tunnilla rakennetaan voimaa, vakautta ja kestävyyttä lihaksissasi, jotka tukevat ydintäsi. Keskivartalon kehittäminen parantaa myös tasapainoa ja auttaa ehkäisemään vammoja. Kaikissa liikkeissä on tarjolla vaihtoehtoja, joten kuntotasostasi riippumatta tehokas treeni on taattu. Tunnilla käytetään välineinä mm. kuminauhatuubeja ja levypainoja, mutta myös omaa kehon painoa käytetään hyödyksi.

LES MILLS TONE on kokonaisvaltainen yhdistelmä lihaskuntoa, kestävyyttä ja keskivartalotreeniä. TONE on todellinen koko kropan treeni! Askelkyykyt, kyykyt, toiminnallinen harjoittelu ja vastuskuminauhaliikkeet haastavat kehoasi ja polttavat kaloreita. Liikkeistä on paljon vaihtoehtoja, joten voit valita oman tasosi mukaisia harjoitteita, mikä tekeekin tunnista jokaiselle sopivan aina vasta-alkajasta konkariin. Tunnin kesto on 45 minuuttia ja sen aikana pääset kehittämään koko kroppaasi, polttamaan kaloreita ja parantamaan kuntoasi.

CROSSTRAINING/ULKOTREENI on tehokas paikkaharjoittelutunti, jossa eri liikkeitä tehdään intervalliharjoittelun tyyppisesti. Harjoituksessa yhdistyy voima, kestävyys, ketteryys ja nopeus. Ohjaaja varmistaa kunkin liikkujan oikean suoritustekniikan ja vaihtaa tarvittaessa sopivampaan liikkeeseen. Tunnilla jokainen saa liikkua itselleen sopivalla tehoalueella.

DANCE Show/Commercial on monipuolista esittävää tanssia, jossa voi yhdistyä monta eri tanssityyliä. Commercial dance on tunnettu musiikkivideoista ja artistien taustalla nähtävistä koreografioista. Alkulämmittelyn lisäksi tunnilla opetellaan eri tanssityylien tekniikoita sekä tehdään koreografiaa. Koreografian musiikki vaihtelee monipuolisesti tyylin mukaan.

EVERGREEN on tunti jossa soi ikivihreät biisit menneiltä vuosikymmeniltä. Tunnilla tehdään 20-30 min aerobinen sarja, perään monipuoliset lihaskuntoliikkeet erilaisia vastuksia käyttäen (käsipainot, gymsticit, kumpparit yms) lopuksi 10 min venyttelyt.

FASCIA METHOD FasciaMethod -konsepti on suomalainen liikuntatuote, jossa yhdistyvät myofaskiaalinen liikkuvuusharjoittelu, dynaaminen täsmävenyttely kireille lihaksille, liikehallinta harjoittelu ja faskiakäsittely pallolla. FasciaMethod sopii kaikille, jotka haluavat tehokkaasti parantaa suorituskykyään ja edistää hyvinvointiaan.

FLOWJOOGA on dynaamista voimajoogaa, joka kehittää monipuolisesti lihasvoimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa – mielen tyyneyttä ja iloa unohtamatta! Tunti alkaa keskittymisellä ja lempeillä kehoa lämmittävillä liikkeillä, joiden jälkeen tehdään asanasarjoja (asana = asento) vaihtelevien teemojen mukaan. Tunnin loppua kohden vauhti hidastuu ja harjoitus päättyy aina loppurentoutukseen. Tunti sopii aloittelijoista jo kokeneisiin joogaajiin.

FUNCTIONAL TRAINING Toiminnallinen harjoittelu (eng. functional training) kuormittaa koko kehon lihaksia. Yhdellä liikkeellä voidaan harjoittaa niin voima- kestävyys- ja notkeusominaisuusia. Toiminnallisen harjoittelun yksi perusajatus on hyödyntää eri liikesuunnat yhden liikkeen aikana, jolloin voimaa joudutaan tuottamaan eri suuntiin. Toiminnallisen harjoittelun edut ovat tehokkuus ja monipuolisuus. Ohjaaja auttaa sinua löytämään hyvän suoritustekniikan, joka on avain rakentavaan harjoitusvaikutukseen.

GYMSTICK Tunnilla harjoitetaan koko kehoa monipuolisesti, kehittäen samalla mm. tasapainoa ja koordinaatiota. Gymstick -jumppakepin vastuskuminauhat tuovat tehoa harjoituksiin. Vastus on helposti säädettävissä ja liikkeisiin ohjataan eri tasoja, joten tunti sopii kaikille.

HIIT+Venyttely Intervalliharjoitteluun perustuva tunti kehittää tehokkaasti hapenottokykyä ja kestävyyttä. Tunnilla vuorottelevat korkeasykkeiset työosuudet ja lyhyet, sykettä tasaavat palauttelut. Jokainen asiakas suorittaa tunnin omien sykealueidensa rajoissa. Tunti sisältää sekä aerobista että lihaskuntoa kehittäviä sarjoja, jotka voi suorittaa oman kehon painolla tai lisäpainoja apuna käyttäen. Tunnin loppuun palauttavat venyttelyt.

JUST DANCE Hauska, vauhdikas tanssitunti, jossa jokaisen oma tyyli on paras tyyli. Tunnilla tanssitaan erilaisia tansseja, kuten hip hoppia, lattareita, rock`n rollia, discoa jne. Askeleet ovat helppoja ja ne tehdään suoraan kappaleisiin kuten Kuntotanssissa ja Zumbassa. Tunti sopii kaikille.

KAHVAKUULA Huipputehokas, tasapainoa ja vartalon hallintaa kehittävä jumppa  kahvakuulan kanssa. Valitse kuulasi paino oman kunnon mukaan.

KEHONHUOLTO Rauhallinen tunti, jolla tehdään erilaisia selkää huoltavia, kehoa avaavia ja liikkuvuutta lisääviä liikkeitä. Tunti sisältää aina myös venyttelyä. Tunti sopii kaikille.

KEHONPAINOTREENI Tehokas lihaskuntotunti, jossa välineenä käytetään pelkästään omaa kehoa. Monipuolinen liikepankki takaa sen, että koko keho tekee töitä eikä yksikään lihas pääse pälkähästä tunnin aikana. Tunti soveltuu hyvin niin vasta-alkajille, kuin enemmänkin treenanneille, sillä liikkeet suoritetaan omaa kehoa ja lihaksistoa kuunnellen.

KUNTOPIIRI Circuit eli Kuntopiiri on omalla paikalla tehtävä kiertoharjoittelu, joka sopii kaiken kuntoisille. Jokaiselle löytyy sopiva taso toteuttaa liikkeet. Välineinä voidaan käyttää oman kehon painolla tehtävien harjoitteiden lisäksi vaihtelevasti mm. käsipainoja, kahvakuulaa, levytankoa, step-lautaa, keppiä.

KUNTOTANSSI Monipuolinen, helppo ja hauska tanssitunti, jossa liikutaan erilaisten musiikkien tahtiin, tanssityylien vaihdellessa. Tunti kehittää kuntoa, kestävyyttä, koordinaatiota ja vartalonhallintaa. Tunnilla jokainen kappale on erilainen, mm. Rock’n’Roll, disco, hiphop, jazz ja baletti. Tunnilla pärjää kokemattomampikin tanssija helppojen, mutta innostavien koreokrafioiden vuoksi. Lopuksi palauttavat venytykset.

LIHASKUNTOJUMPPA Lihaskunnossa pyritään käymään mahdollisimman kattavasti lihasryhmät läpi. Helposti muokattava tunti eri kuntotasoille. Tunnin aikana voi käyttää lisävastuksena esim. kahvakuulaa ja/tai käsipainoja, toki tunnin voi myös tehdä kehon omalla vastuksella. Tunnilla ei ole hyppyjä.  Sopii kaikille,  osallistuja säätelee haastavuuden painovalintojen mukaan.

LOCOBODY Koko kehon tehokas lihaskuntotunti erilaisia apuvälineitä sekä oman kehon painoa apuna käyttäen. Ei sisällä haastavaa koreografiaa.

M.A.X.® on 30 minuuttinen, sporttinen ja tehokas, step-lautaa hyödyntävä vauhtikestävyysharjoitus. Tunti kehittää voimaa, kestävyyttä, koordinaatiota ja koostuu core-, voima- ja cardio-osuuksista. Tuntia ei suositella liikuntaa aloitteleville sen intensiivisen luonteen takia. Huippukuntoinen ei kuitenkaan tarvitse olla, tule rohkeasti kokeilemaan. Tunnille tarvitset mukaan oman pyyhkeen laudan suojaksi. Train hard but smart!

MUOKKAUS Tunnin tavoitteena on käydä läpi terveyskunnon kannalta tärkeät osa-alueet. Alussa on noin 10 minuutin aerobinen osuus sisältäen helppoja askelsarjoja. Tämän jälkeen jatketaan liikehallintaa ja lihaskuntoa kehittävillä liikkeillä. Lihaskunto-osuudessa keskitytään ainakin reisi-, käsi-, vatsa-, selkä ja pakaralihaksien vahvistamiseen joko kehon omaa painoa tai välineitä apuna käyttäen.

NISKA-SELKÄ-HARTIA Vetreyttävä ja vahvistava tunti, jossa niska-selkä-hartia-alueen hyvinvointia lisätään erilaisilla avaavilla, liikkuvuutta lisäävillä ja vahvistavilla harjoitteilla. Välineinä voidaan käyttää mm. keppiä, käsipainoja ja pilates-palloa.

PAKARA30 Pakara- ja reisilihasten täsmätreeni. Lihaskestävyyttä ja ruutia haetaan erilaisilla harjoitteilla, joissa painotus on lihaskuntoliikkeiden suorittamisessa lisävastusten kanssa, mutta lisämaustetta treeniin tuovat välillä myös hypyt. Tunti ei sisällä venyttelyosuutta.

PALLOJUMPPA Ilmatäytteisen jumppapallon kanssa tehty treeni on tehokas kehonhallintaa ja koordinaatiokykyä kehittävä treeni. Pallon päällä suoritettavat liikkeet haastavat sinut aktivoimaan syvät keskivartalon tukilihakset ja kontrolloimaan asentoa hallitusti.  Koko kehon kattava treeni parantaa myös liikkuvuutta ja tasapainoa.

PERFECT BODY Tunti toteutetaan patteriharjoituksena, jossa jokainen patteri sisältää sykettä nostavan liikkeen ja lihaskestävyysliikkeitä. Ei askelsarjoja, vaan yksinkertainen, tehokas treeni koko kropalle.

PHA Lihaskuntoharjoitus, joka toteutetaan siten, että verenkiertoelimistö joutuu pumppaamaan verta vuorotellen ylös-alas. Kaksi peräkkäistä liikettä tehdään eri lihasryhmille, esim. hauiskäännön jälkeen kyykky. Liikkeet tehdään pattereina. Tunti sisältää toisinaan hyppyjä, ei askelsarjoja. Vastusten kokoa säätämällä pystyt rakentamaan tästä juuri sinulle sopivan treenin. Tunti ei sisällä loppuvenyttelyä.

PILATES on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintamenetelmä, joka opettaa käyttämään kehoa kokonaisuutena. Pilates-tunnilla liikkeitä tehdään eri lähtöasennoista kuten seisten, istuen, nelinkontin ja makuuasennoissa. Pilates vahvistaa syviä vatsalihaksia ja keskivartaloa tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiä sekä pitää selän terveenä. Pilates myös parantaa hengitystekniikkaa ja kehotietoisuutta. Menetelmän avulla voi harjoittaa tasapainoisen ja vahvan lihaksiston sekä joustavat nivelet ja hyvän lihasvenyvyyden.

RVP Lihaskuntopainotteinen täsmätunti, jossa keskitytään reisi-, vatsa- ja pakaralihasten vahvistamiseen. Tehdään sekä kehon omalla painolla että erilaisia välineitä hyödyntäen. Tehokas ja monipuolinen keski- ja alavartalon treeni, joka sopii kaikille.

SHAPE X Ylävartalon lihaksiin keskittyvä treeni. Harjoittelussa käytetään lisävastuksia, joita säätämällä jokainen voi tehdä juuri oman vireen mukaisen harjoituksen. Puolituntinen sopii hyvin Pakara 30:n jatkoksi. Tunti ei sisällä hyppyjä eikä loppuvenyttelyä.

SPIRALS on tahdiltaan rauhallinen, pilatekseen ja tanssiin perustuva tunti, jonka ovat kehittäneet alan ammattilaiset, Michael King ja Veronica Ponieman. Tunti kehittää kehon koordinaatiota, tasapainoa ja liikkuvuutta. Tunnilla edetään musiikkikappale kerrallaan ja jokaisella kappaleella on oma teemansa. Koreografiat ovat helppoja, eivätkä juurikaan liiku tilassa. Tunnilla ei käytetä kenkiä. Tervetuloa nauttimaan musiikin ja liikkeen harmoniasta.

STEP Tehokas aerobinen tunti laudalla askeltaen. Askelluksen lomassa vahvistetaan jalan ja pakaroiden lisäksi ylä-ja keskivartalon lihaksistoa. Ei vaikeita koreografioita.

STEP+BODY Tehokas sykkeennosto-osuus step-laudalle askeltaen aerobistakuntoa sekä jalkojen ja pakaroiden lihaksia vahvistaen. Body -osuudessa vahvistetaan monipuolisesti lihaksistoa erilaisia tehovaihtoehtoja käyttäen.

STEP+CORE Tehokas sykkeennosto osuus step-laudalle askeltaen, aerobista kuntoa, sekä jalkojen ja pakaroiden lihaksia vahvistaen. Core -osuudessa vahvistetaan monipuolisesti keskivartalon lihaksistoa erilaisia alkuasentoja ja tehovaihtoehtoja käyttäen.

VATSAPAKARA Lihaskuntopainotteinen täsmätunti, jossa keskitytään reisi-, vatsa- ja pakaralihasten vahvistamiseen. Tiivistahtinen ja tehokas treeni. Sopii vasta-alkajille ja himotreenaajille.

VENYTTELY Venyttely on lihashuollon kulmakivi ja sen tulisi kuulua jokaisen kuntoilijan viikkorytmiin riippumatta kuntotasosta tai harrastamista lajeista. Ohjatulla tunnilla opit suorittamaan liikkeet hallitusti oikeaa tekniikkaa noudattaen. Tunnilla tehdään monipuolisia harjoituksia, joita säännöllisesti suorittamalla ehkäistään lihaskireyksiä ja loukkaantumisriskiä.

VYÖTÄRÖNMETSÄSTYS Keskivartalon lihasten kehittämin on tunnin kiintopiste. Tunnilla tehdään erilaisia tasapaino- ja lihaskuntoliikkeitä, joissa huomioidaan syvien lihasten eli selkärangan tukilihasten aktivointi. Tunti kehittää keskivartalon voimaa ja hallintaa, sekä koko kehon ryhtiä, koordinaatiota ja tasapainoa. Tunnilla ei käytetä kenkiä.

YOGA FLEX (jooga venyttely) on yhdistelmä joogaa ja liikkuvuusharjoitteita. Toisin sanoen kehonhuoltotunti, jossa joogasta tutut asanat/venytykset yhdistetään hengitykseen ja mieleen ihanan rentouttavalla tavalla. Keho aukeaa ja lähdet tunnilta levollisin mielin. Ohjelma vaihtuu vuodenaikojen mukaan ja pohjautuu näin ollen seasonal joogaan.

ZUMBA on kolumbialaisen Pérezin kehittämä kuntotanssimuoto, josta on tullut valtava hitti maailmalla. Tunnilla hyödynnetään kaloreita kuluttavaa ja kuntoa kohottavaa intervalliharjoittelua; tanssiliikkeitä tehdään vuoroin nopeaan ja hitaaseen rytmiin. Tunnin kantavana ajatuksena on liikunnan ilo ja liikkeiden helppous. Zumbassa kaikki pääsevät nauttimaan tanssin ilosta

ZUMBAEXTRA ZumbaExtrat ovat asiakkaillemme veloituksettomia lisätunteja Patastenmäen tiilikoululla. Ilmoittautuminen tunneille normaalisti ajanvarausohjelman kautta.

SISÄPYÖRÄILYTUNNIT:

PERUSKESTÄVYYS Lämmittelyn jälkeen tehdään työosuuksia neljä, joiden välissä palautellaan. Syketavoite tunnilla on 50-70% maksimista, sykevaihtelut on kohtuullisen pieniä ja varsinaisia sykehuippuja ei ole. Vastaa tasoltaan kävely- ja hölkkälenkkiä. Sopii sekä aloittelijoille että kokeneille polkijoille. Tästä tunnista on hyvä aloittaa sisäpyöräilyharrastus. Peruskestävyystreenillä muodostetaan pohja kovemmalle vauhdille. Hyväntuulinen tunti, jolla tulee kuitenkin hiki!

VAUHTIKESTÄVYYS Alkulämmittely nousujohteisesti. 45 min tunnista ollaan hengästyneitä. Asiakas määrittelee itse, kuinka hengästynyt haluaa olla ja säätelee sen vastuksella. Kierroksia on 3–4 ja jokainen kierros päättyy voimakkaaseen sykkeennostoon ja näin parannetaan hapenottokykyä. Tunti on selkeä ja yksinkertainen mutta tehokas. Tunnilla huomioidaan eri kuntotasoset asiakkaat.

PERUS- JA VAUHTIKESTÄVYYS Alkulämmittely nousujohteisesti, jonka jälkeen liikutaan perus- ja vauhtikestävyysalueilla. Työosuuksien välissä palautusosuudet. Tunti sopii kaiken kuntoisille, sillä tunnin rasittavuutta voi helposti itse säädellä pyörän vastuksen avulla. Keskiviikon tunnilla poljetaan kotimaisen kevyen musiikin tahtiin, torstaina treeniä siivittävä musiikki on laidasta laitaan ja sunnuntaisin musiikki on hevimpää.