Ryhmäliikuntatuntien tuntikuvaukset

Kysy tuntien valinnassa rohkeasti apua ohjaajiltamme ja tule kokeilemaan!

Huomaathan myös ryhmäliikunta-aikataulumme värikoodit. Jos olet liikuntaa vielä aloitteleva tai jo iäkkäämpi, suosittelemme aloittamaan sinisistä tunneista.

Raskas syketunti   Vauhdikas tunti    Lihaskuntotunti   Tanssitunti

Sisäpyöräilytunti    Kehonhallinta ja -huolto

LES MILLS  BODYATTACK on korkeasykkeinen harjoitus, joka kehittää niin voimaa kuin kestävyyttäkin. Sykettä pidetään korkealla erilaisin juoksu- ja hyppyharjoituksin ja mukaan mahtuu myös tehokkaat lihaskunto-osuudet.

LES MILLS  BODYBALANCE on kiehtova yhdistelmä liikkeitä, jotka pohjautuvat jooga, pilates ja tai chi –periaatteisiin. Rentouttavan musiikin tahtiin tehtävät liikkeet kehittävät voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta sekä luovat sisäistä rauhaa ja harmoniaa. Tunti sopii kaikille.

LES MILLS  BODYCOMBAT täynnä voimaa ja energiaa! Tunnilla haastat kuvitellut vastustajasi eri kamppailulajien (kuten karaten, taekwondon, capoieran, kung fun ja kickboxingin) tekniikoita hyödyntäen. Eläydy toimintaelokuvien sankariksi!

LES MILLS  BODYPUMP on musiikin rytmittävä haastava lihaskuntotunti! Tunti sopii kaikille, jotka haluavat tehdä nopeasti koko kehon lihaskuntotreenin. Tunnilla käytetään tankoa ja levypainoja.

LES MILLS  BODYSTEP Steppilautaa apuna käyttäen saadaan perusaskelluksestakin kaikki teho irti. Tähän kun yhdistetään vielä yleiskunnon nostaminen, tasapainon kehittäminen, energian tehokas kulutus ja tarkkaan mietityt koreografiat, ei ole enää mitään syytä olla osallistumatta tälle tunnille!

LES MILLS TONE on kokonaisvaltainen yhdistelmä lihaskuntoa, kestävyyttä ja keskivartalotreeniä. TONE on todellinen koko kropan treeni! Askelkyykyt, kyykyt, toiminnallinen harjoittelu ja vastuskuminauhaliikkeet haastavat kehoasi ja polttavat kaloreita. Liikkeistä on paljon vaihtoehtoja, joten voit valita oman tasosi mukaisia harjoitteita, mikä tekeekin tunnista jokaiselle sopivan aina vasta-alkajasta konkariin. Tunnin kesto on 45 minuuttia ja sen aikana pääset kehittämään koko kroppaasi, polttamaan kaloreita ja parantamaan kuntoasi.

CROSSTRAINING on tehokas paikkaharjoittelutunti, jossa eri liikkeitä tehdään intervalliharjoittelun tyyppisesti. Harjoituksessa yhdistyy voima, kestävyys, ketteryys ja nopeus. Ohjaaja varmistaa kunkin liikkujan oikean suoritustekniikan ja vaihtaa tarvittaessa sopivampaan liikkeeseen. Tunnilla jokainen saa liikkua itselleen sopivalla tehoalueella.

FLOWJOOGA on dynaamista voimajoogaa, joka kehittää monipuolisesti lihasvoimaa, liikkuvuutta ja tasapainoa – mielen tyyneyttä ja iloa unohtamatta! Tunti alkaa keskittymisellä ja lempeillä kehoa lämmittävillä liikkeillä, joiden jälkeen tehdään asanasarjoja (asana = asento) vaihtelevien teemojen mukaan. Tunnin loppua kohden vauhti hidastuu ja harjoitus päättyy aina loppurentoutukseen. Tunti sopii aloittelijoista jo kokeneisiin joogaajiin.

FUNCTIONAL TRAINING Toiminnallinen harjoittelu (eng. functional training) kuormittaa koko kehon lihaksia. Yhdellä liikkeellä voidaan harjoittaa niin voima- kestävyys- ja notkeusominaisuusia. Toiminnallisen harjoittelun yksi perusajatus on hyödyntää eri liikesuunnat yhden liikkeen aikana, jolloin voimaa joudutaan tuottamaan eri suuntiin. Toiminnallisen harjoittelun edut ovat tehokkuus ja monipuolisuus. Ohjaaja auttaa sinua löytämään hyvän suoritustekniikan, joka on avain rakentavaan harjoitusvaikutukseen.

GYMSTICK on yksinkertaista, monipuolista jumppaa koko keholle. Tehdään kehoa avaavia ja vahvistavia liikkeitä.

JUST DANCE Hauska, vauhdikas tanssitunti, jossa jokaisen oma tyyli on paras tyyli. Tunnilla tanssitaan erilaisia tansseja, kuten hip hoppia, lattareita, rock`n rollia, discoa jne. Askeleet ovat helppoja ja ne tehdään suoraan kappaleisiin kuten Kuntotanssissa ja Zumbassa. Tunti sopii kaikille.

KAHVAKUULA Huipputehokas, tasapainoa ja vartalon hallintaa kehittävä jumppa  kahvakuulan kanssa. Valitse kuulasi paino oman kunnon mukaan.

KEHONHUOLTO Rauhallinen tunti, jolla tehdään erilaisia selkää huoltavia, kehoa avaavia ja liikkuvuutta lisääviä liikkeitä. Tunti sisältää aina myös venyttelyä. Tunti sopii kaikille.

KEHONPAINOTREENI Tehokas lihaskuntotunti, jossa välineenä käytetään pelkästään omaa kehoa. Monipuolinen liikepankki takaa sen, että koko keho tekee töitä eikä yksikään lihas pääse pälkähästä tunnin aikana. Tunti soveltuu hyvin niin vasta-alkajille, kuin enemmänkin treenanneille, sillä liikkeet suoritetaan omaa kehoa ja lihaksistoa kuunnellen.

KUNTOTANSSI Monipuolinen, helppo ja hauska tanssitunti, jossa liikutaan erilaisten musiikkien tahtiin, tanssityylien vaihdellessa. Tunti kehittää kuntoa, kestävyyttä, koordinaatiota ja vartalonhallintaa. Tunnilla jokainen kappale on erilainen, mm. Rock’n’Roll, disco, hiphop, jazz ja baletti. Tunnilla pärjää kokemattomampikin tanssija helppojen, mutta innostavien koreokrafioiden vuoksi. Lopuksi palauttavat venytykset.

LATIN FEVER on energinen latinalaistansseja yhdistelevä tanssitunti, jossa hauskojen koreografioiden lisäksi opit tanssien perustekniikkaa sekä vartalon että käsien käyttöä. Lajeina tunneilla esim. cha-cha, salsa, samba, bachata ja jive.

LIHASKUNTOJUMPPA

LOCOBODY Koko kehon tehokas lihaskuntotunti erilaisia apuvälineitä sekä oman kehon painoa apuna käyttäen. Ei sisällä haastavaa koreografiaa.

M.A.X.® on 30 minuuttinen, sporttinen ja tehokas, step-lautaa hyödyntävä vauhtikestävyysharjoitus. Tunti kehittää voimaa, kestävyyttä, koordinaatiota ja koostuu core-, voima- ja cardio-osuuksista. Tuntia ei suositella liikuntaa aloitteleville sen intensiivisen luonteen takia. Huippukuntoinen ei kuitenkaan tarvitse olla, tule rohkeasti kokeilemaan. Tunnille tarvitset mukaan oman pyyhkeen laudan suojaksi. Train hard but smart!

NISKA-SELKÄ-HARTIA Tunnilla niin vahvistetaan kuin venytetään niska-hartia-seudun lihaksistoa. Poistaa jännitystiloja sekä rentouttaa!

PALLOJUMPPA Ilmatäytteisen jumppapallon kanssa tehty treeni on tehokas kehonhallintaa ja koordinaatiokykyä kehittävä treeni. Pallon päällä suoritettavat liikkeet haastavat sinut aktivoimaan syvät keskivartalon tukilihakset ja kontrolloimaan asentoa hallitusti.  Koko kehon kattava treeni parantaa myös liikkuvuutta ja tasapainoa.

PERFECT BODY Tunti toteutetaan patteriharjoituksena, jossa jokainen patteri sisältää sykettä nostavan liikkeen ja lihaskestävyysliikkeitä. Ei askelsarjoja, vaan yksinkertainen, tehokas treeni koko kropalle.

PHA Lihaskuntoharjoitus, joka toteutetaan siten, että verenkiertoelimistö joutuu pumppaamaan verta vuorotellen ylös-alas. Kaksi peräkkäistä liikettä tehdään eri lihasryhmille, esim. hauiskäännön jälkeen kyykky. Liikkeet tehdään pattereina. Tunti sisältää toisinaan hyppyjä, ei askelsarjoja. Vastusten kokoa säätämällä pystyt rakentamaan tästä juuri sinulle sopivan treenin. Tunti ei sisällä loppuvenyttelyä.

PILATES on Joseph Pilateksen 1900-luvun alussa kehittämä kehonhallintamenetelmä, joka opettaa käyttämään kehoa kokonaisuutena. Pilates-tunnilla liikkeitä tehdään eri lähtöasennoista kuten seisten, istuen, nelinkontin ja makuuasennoissa. Pilates vahvistaa syviä vatsalihaksia ja keskivartaloa tehokkaasti, kohentaa ja ylläpitää ryhtiä sekä pitää selän terveenä. Pilates myös parantaa hengitystekniikkaa ja kehotietoisuutta. Menetelmän avulla voi harjoittaa tasapainoisen ja vahvan lihaksiston sekä joustavat nivelet ja hyvän lihasvenyvyyden.

PILOXING on vauhdikas ja koreografinen fuusiotunti, joka yhdistää nyrkkeilyä, tanssia ja pilatesta uniikilla, hauskalla ja sykettä nostattavalla tyylillä. Valmistaudu hikoilemaan! Tunnin lopussa lyhyt lihaskunto-osuus (vatsa, pakarat). Tunnille suositellaan osallistumaan paljain jaloin, jolloin myös jalkaterän ja nilkan lihakset vahvistuvat. Myös liukuestesukat sopivat tunnille.

STEP+CORE Tehokas sykkeennosto osuus step-laudalle askeltaen, aerobista kuntoa, sekä jalkojen ja pakaroiden lihaksia vahvistaen. Core -osuudessa vahvistetaan monipuolisesti keskivartalon lihaksistoa erilaisia alkuasentoja ja tehovaihtoehtoja käyttäen.

VATSAPAKARA Lihaskuntopainotteinen täsmätunti, jossa keskitytään reisi-, vatsa- ja pakaralihasten vahvistamiseen. Tiivistahtinen ja tehokas treeni. Sopii vasta-alkajille ja himotreenaajille.

VENYTTELY Venyttely on lihashuollon kulmakivi ja sen tulisi kuulua jokaisen kuntoilijan viikkorytmiin riippumatta kuntotasosta tai harrastamista lajeista. Ohjatulla tunnilla opit suorittamaan liikkeet hallitusti oikeaa tekniikkaa noudattaen. Tunnilla tehdään monipuolisia harjoituksia, joita säännöllisesti suorittamalla ehkäistään lihaskireyksiä ja loukkaantumisriskiä.

VYÖTÄRÖNMETSÄSTYS Keskivartalon lihasten kehittämin on tunnin kiintopiste. Tunnilla tehdään erilaisia tasapaino- ja lihaskuntoliikkeitä, joissa huomioidaan syvien lihasten eli selkärangan tukilihasten aktivointi. Tunti kehittää keskivartalon voimaa ja hallintaa, sekä koko kehon ryhtiä, koordinaatiota ja tasapainoa. Tunnilla ei käytetä kenkiä.

YOGA FLEX (jooga venyttely) on yhdistelmä joogaa ja liikkuvuusharjoitteita. Toisin sanoen kehonhuoltotunti, jossa joogasta tutut asanat/venytykset yhdistetään hengitykseen ja mieleen ihanan rentouttavalla tavalla. Keho aukeaa ja lähdet tunnilta levollisin mielin. Ohjelma vaihtuu vuodenaikojen mukaan ja pohjautuu näin ollen seasonal joogaan.

ZUMBA on kolumbialaisen Pérezin kehittämä kuntotanssimuoto, josta on tullut valtava hitti maailmalla. Tunnilla hyödynnetään kaloreita kuluttavaa ja kuntoa kohottavaa intervalliharjoittelua; tanssiliikkeitä tehdään vuoroin nopeaan ja hitaaseen rytmiin. Tunnin kantavana ajatuksena on liikunnan ilo ja liikkeiden helppous. Zumbassa kaikki pääsevät nauttimaan tanssin ilosta

ZUMBAEXTRA ZumbaExtrat ovat asiakkaillemme veloituksettomia lisätunteja Patastenmäen tiilikoululla ja Herajoen työväentalolla. Ilmoittautuminen tunneille normaalisti ajanvarausohjelman kautta.

SISÄPYÖRÄILYTUNNIT:

PERUSKESTÄVYYS Alkulämmittely nousujohteisesti, jonka jälkeen liikutaan perus- ja vauhtikestävyysalueilla. Työosuuksien välissä palautellaan tasamaalla. Tunti sopii kaiken kuntoisille, sillä tunnin rasittavuutta voi helposti itse säädellä pyörän vastuksen avulla. Keskiviikon tunnilla poljetaan kotimaisen kevyen musiikin tahtiin ja torstaina treeniä siivittävä musiikki on laidasta laitaan.

VAUHTIKESTÄVYYS Alkulämmittely nousujohteisesti. 45 min tunnista ollaan hengästyneitä. Asiakas määrittelee itse, kuinka hengästynyt haluaa olla ja säätelee sen vastuksella. Kierroksia on 3–4 ja jokainen kierros päättyy voimakkaaseen sykkeennostoon ja näin parannetaan hapenottokykyä. Tunti on selkeä ja yksinkertainen mutta tehokas. Tunnilla huomioidaan eri kuntotasoiset asiakkaat.

MÄKI / maksimikestävyys on tehokas aerobinen treeni, jonka kulmakiviä ovat pyörän vastus, musiikin rytmi ja jalkojen sekä keskivartalon työ. Ohjaajan opastuksella poljetaan lämmittelyosuuden jälkeen ylämäkiin raskaampia vastuksia käyttäen, välillä palautellaan tasamaalla ja haastetaan voimat alamäissä vastuksia vaihdellen. Vastusta ja rasittavuutta voi säädellä omien voimien ja tavoitteiden mukaan. Tunti sopii kaikenkuntoisille, sillä tunnin rasittavuutta voi helposti itse säädellä pyörän vastuksen avulla. Hien saa kuitenkin takuuvarmasti päälle, ilman nivelien kuormitusta.

INTERVALLI sisältää lämmittelyn, kolme työosiota välipalautuksin ja jäähdyttelyn kautta lyhyet venyttelyt. Intervallissa lähdetään liikkeelle rauhallisesti lihaksistoa ja hapenkuljetuselimistöä ensimmäisessä työosiossa aktivoiden. Vartin jälkeen lähdetään tasamaan, ylämäkien ja kiihdytysten kautta vuorotellen polkemaan kovemmilla tehoilla. Kovimmat osuudet osuvat viimeiseen kolmannekseen. Tunti sopii kuitenkin kaikille, koska ohjaaja varmistaa, että kaikki polkevat oman kuntonsa mukaisilla vastuksilla ja intensiteetillä. Jos musamakusi on hevimpää, niin sitä kuulet tällä tunnilla.